الوصايا العشر : كيف تكسب قلب فتاة؟

أبريل 4, 2007 الساعة 6:29 م | أرسلت فى Uncategorized, ليبيا, المقالات, طريفة | 52 تعليقات

 طبعاً الموضوع اللي بنطرحه توا سبق و أن طرحته في احد المنتديات الليبية ولكن رد الفعل كان عنيف من قبل الأعضاء اللي اكتشفت لاحقاً انهم مؤمنون و انني مسيلمة لكن ما علينا.

بنحاول مرة تانية و انشاءلله تكون العواقب سليمة

بداية الحلقة — موسيقى

1- أول حاجة تديرها هي انك تهتم بروحك و بمظهرك الخارجي و حاول تعطي صورة للبنات انك واثق من نفسك بش ما يحصلنش فرصة يلعبو بيك ويديرو منك موضوع
2- لازم تكون رايق و مصطبح قبل لا تباشر في المهمة متاعك
3- ديما خليك مبتسم { البسمة خير سلاح في احلك الظروف }
4- حاول لما تبدا في المعاكسة ان تكون كلماتك جديدة و غير متوقعة { بش تخلي الهدف يضحك وتنجح في كسب وده} قصدي زي ملاحظات غريبة على دبشها و للا طريقتها في الكلام او وقفتها مع صاحباتها
5- حاول مرة مرة تستخدم لغة العيون { يتعبن معاها للمليوون} ولما تقولك هي كلمة حاول توصللها انك انبهرت بخفة دمها {فاهم قصدي}
6- خليها تتعود عليك و مرة وحدة غيب عليها بش بعدين هي اللي تدورك
7- جو البلابل متاع تكتب رقمك في ورقة وللا تدز صاحبتها و للا تكلم بنت خال الولية اللي كانت مع امها في لمة الحجاج متاع ولد عم خالة بوك … حاول تبعد انه لأنه الحاجة اللي تجي بسرعة ما تجيكش فيها نية
8- لو نجحت العملية وقعدتو بأرواحكم و للا كان في بينكم اتصال حاول تفهم الكلام اللي بين السطور زي الضي الخط الأحمر و الراية البيضاء وما تكثرش من البصارة بش تكسب احترمها
9- حاول تجرب مع ناس ما فيش بينكم وبينهم صلة بش ما تحطش روحك في موقف مش حلو
10- هدية غير متوقع في وقت غير متوقع ليه نتايج فوق ما تتصور وتخلي الطرف الثاني يستنى فرصة يثبتلك فيها مقدار معّزتك عنده

نهاية الحلقة — موسيقى

52 تعليقات »

خلاصة "RSS" للتعليقات على هذه المقالة. TrackBack URI

  1. [...] كتبت بواسطة mouelhizied on أبريل 5th, 2007 من مدونة ليبية شقيقة [...]

  2. كيف يفعل الإنسان المتزوج :)

  3. شي حلو والله وفي النهاية ايش استفيد انا من اذا كسبت قلب الفتاة
    عدم الخوف من الله
    وعدم تطبيق لاوامر ديني الاسلامي
    يقول الرسول صلى الله عليه وسلم تتداعى عليكم الامم كما تتداعى الاكله على قصعتها ……………. الى .. ولكنكم غثاء كا غثاء السيل !!!!!
    الامم لا تنهض با المعاكسات وكسب قلوب البنات

  4. thanks but i want to make my baby loved me a lot

  5. pour les nons musulmans bien sur

  6. ههههههههههههه والله ماعندك السالفه هع

    مسوي فيها فاهم انت ووجهكـ

    انا بنت اتحداكـ تكسب قلبي واذا تبغى رقمي اعطيك اياه

    باااي

  7. c vraimant sympa,merci ma grande pour le sujet

  8. كلامكي غير صحيح فئنتي

  9. أين أنت من الإسلام

  10. بدل ما تفكر كيف تكسب قلب فتاة فكر كيف تكسب رضا الله

  11. انا شايف انه كلام تافه ومع احترامى لك لو انتى مسلمه حقا مش هتقولى كده

  12. فقلها يا جبري وشري حمار بارجي ولا عباية دجين راك في رمضان اخطيك ماتسقلش بلقاشي روح استنجى وصلي راك باين منتن صاح خيخي معاك التواتي راني نسمع في القايطة في الحايطة وراه ديبر مان نحل ركة

  13. انا التواتي بن رابح بن الطاهر بن الخينش بن بو لفعى بن يحيح اليبر مان تاع عمارة الحاج الاخضر روح توضلى وصلي راك في رمضان كاش حلو في جيهتكم واذا كانت عدكختك زينة فلماذا متفرسيهليش sms

  14. ينيك ختك
    حمار هاو تسخسي ماتحشمش راك قدام سلفين شوي قدر يا حمار

  15. الكلمة الطيبة صدقة

  16. يمكن هذه الوصايا يفلح شخص في تطبيقها بس مع اختك او بنت عمتك.اتقوا الله

  17. موضوع حلو وما بمس اي حد وانا مش فاهم الجماعة الي معصبين وعاملين من الحبة قبة ليش ما دامكم غيورين لهاي الدرجة ليش دخلتو على الموضوع وليش عاملين اميلات الدين الاسلامي منع الاختلاط وانتو من خلال الشات بتختلطو بالبنات استحو وما تسوقو الدين زيادة انا مسلم ما تفكروني بتهجم على الاسلام انا مسلم سني كمان يلا سي يو

  18. والله انك مصفي

    يالمصري

    الناس يفكرون في حال الأمة وفي حال انفسهم

    وانت تنشر الفساد لكسب الزنا والبغيضة

    الله يهديك لسؤاء السبيل

  19. شيء عادي جدا …

  20. ana walad fa9ire wa bini sba li madhare 5ariji awdi7 hadihi ljomla

  21. اولا انا اوافق وائل مادام انكم عاملين كده على فكره انتو مختلطين بالبنات ها وانا الموضوع جددددددددا عجبني وتسلمي الله يسعدك
    وبس ماعندي كلام
    وكلنا مسلمين ياوائل

  22. موضوع جميل لعديمي الخبرة . بصح الى عاد يقلقكم موضوع كيما هدا ماتحوسوش عليه و ماتقراوهش .

  23. oui ce sont des bon conseille
    c’est tres bien….
    ton ami hamza

  24. …………..سلام اخي شكرا لك البنات يعملو نفسهم اتقياء بس الويل منهم كلهم عارات انا بنت و اعرفهم اويييييييييييييييييييييييي

  25. يمكن هذه الوصايا يفلح شخص في تطبيقها بس مع اختك او بنت عمتك.اتقوا الله

    Comment بواسطة fatima — سبتمبر 24, 2008
    iهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه fatima عا……….عاملة نفسك تقية عيب الشوم عليك اعرفك كويس…………..يا فاسقة ال…….الثانوية

  26. لا حيال ولاخوف من الله

  27. اخي العزيز هذه طريقة ذكية وممكن تنجح ولكن هل تعلم كم شخص قرأ هذه الطريقة وكم شخص سيطبقها وكم شخص سيحطم بنت بعد أن يأخذ منها اعز ما عندها أنا لا اعلم كم العدد ولكن أعلم بأنك أنت ستكون مسؤولا امام الله عن كل نتيجة سيئة. خطة جميلة.

  28. والله موضوع جميل مع تحياتي

  29. كلااكلام جميل بس انا مش قصدى انى اسال ازاى اعاكس بنت . انا كنت داخل لان فيه واحده زميلتى انا معجب بيها وبحبها بجد ومش قصدى اتسلى لانى كنت ناوى على الحكايه بجد لما نتخرج وهى انا كنت ملاحظ انها كانت برضه بتبص عليا كتير بس انا من النوع اللى كلامى خفيف جدا مع البنات ومش بعرف اتكلم وكنت لما كلمتها فى التليفون مكنتش عارف اقول ايه بس الحكايه كانت الى حد ما . يعنى من طرفها تقريبا 50% انا كنت عاوز اعرف ازاى اتقرب لها وازاى اتكلم معاها . وعلى فكره انا اهلى عارفين انى بحب واحده وانا قولتلهم عليها بس مخادوش ده فى رد الاعتبار لانى لسه بدرس .بس انا ناوى ارتبط بجد فياريت حد يساعدنى فى المشكله دى

  30. أتحد أتحدت إلى الفتيات بشكل عادي لكن لا أستطيع ربط علاقةحب مع إحداهن

  31. جيد نجحت

  32. حبيت اضيف تعليق صغير للعالم الي كتبو عن الموضوع وبالاخص العالم الي دخلو موضوع الدين
    في البدايه الانسان الي وضع الموضوع كانت نيته في طرح موضوع لا اقل ولا اكثر،،،،انت ليش حكمت انو حرام وانه لا يتقي الله
    الحمد لله كلنا نعرف الله ونصلي ونصوم ونعرف الدين ،،، بس للموضوع لو سلبيات ولو ايجابيات وانت ما شفت الا السلبيات
    انتو كده كنك شفت كاسه وقلت دي الكاسه حراااااااااااام ومنكر لييييييييش؟ لانسها تستخدم في شرب الخمر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    يالله؟؟؟ طب برضو الكاسه تستخدم في شرب ماء زمزم؟
    علي كل،،،، اتمني فهمت المغزى،، وتقبلو مروري

  33. i very happy for your sentences

  34. ياعالم ياانجاس كيف تكسب قلب فتاه ايه ياولاد الناس المحترمين طب اعمل موضوع باسم كيف تدخل الجنه . ياعنى حاجه زى كده مش قلب فتاه

  35. والله لو كان عمر بن الخطاب بيننا لاحل دمك…
    يا اخي والله عصبتني كتير …مااضن انو عندك اخت والله لو كان عندك اخت وتغار عليها ما كتبت هذا الموضوع….
    انا لست بمفتي ولا بامام ولكن مسلم ومقصر في ديني كمان
    ممكن اتوقع هذا الكلام من اجناس اخرى بس للاسف …لهذا عرفت وتاكدت ليش اليهود لازالو محتلين بلادنا فلسطين
    عيب عليك يااخي اقرا كتاب الله احسنلك
    ومش خايف منك ولامن اللي كانت ردودهم للاسف ليست بمحلها
    محمد الياس الجزائري واللي يبي اي تفسير انا هنا.

  36. موضوع راءع شكررررررررا

  37. ممتاز جدا ماشاء الله عليكم
    زودونا شوي الشعر الاسلامي من غير البناويت
    شكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرالكم

  38. ملكتي سأحفر على أحداق عينيك ِ إشتياقي وفي شواطئ الحلم سأحزم أمتعة الألم بعيداً عنكِ كي تكوني دائماً سعيدة وسأقف طول عمري عند نافذة أناملكِ عاشقًا أحبكِ يا ملاكي يومامن الايام اصابع اليدتنكسر
    لكن اللي ديمه قدام اللابتوبات في بث المواقع الي غير موجود فيها الاسلام

    صح ايدكم ولسانكم——–؟

  39. يا جماعة ياجماعة وقت دروس الدين في وقتها و الان نحن مع الفتيات ليس لنكفر بالله بل للثقافةوفهم لغة الجسد يا جاهلين اه انا نسيت احنا عرب و العرب يبقي العرب ولو كره الكافرون صدقوني لن نتغير و لا ن نتطور اه يا زمان انقذني

  40. هل انت ترضى لأختك ان يحدث لها الشيء الذي ذكرته

  41. الموضوع جميل جداً… لانه تفيد الشاب المقبل على الزواج واتمنى يا اخوة, ان لا تنظروا الى هذا الموضوع من ناحية التخلف والانغلاق الموجود في عقول الذين ضد هذا الموضوع… اتمنى قراءة المزيد من هذه المواضيع وسيبك من الناس المتخلفين الموجودين هنا… وامنياتي لك بالتوفيق.

  42. موضوع حلو اخوي شكرا بس ما اعرف ليش قسم من الناس يتفيكون على انهم مسلمين وهاذي الشغلات حرام وما يكولون ليش الله سبحانه وتعالى خلق الانسان ذكر وانثة بعالم واحد وبعد يكولون الزواج نص الدين بس يله العتب على المخ الما يشتغل ينرادلة شوية دهن مع احترامي للبعض

  43. يا شبابنا يا حلو كلكم توه درتو أرواحكم متديينين وسعو بالكم على الشباب كلهم منوضين ومولعين والحكايه متنيه عند الكل يا سى الزب وفكونا من جو الكدب كلكم مشيطه عندكم وأنيك خلق ربى اللى ينيك روحه متدين على العموم الجمل ميحقش فى عوج رقبته فى حكمه حلوه قالها واحد مشيطه عنده نيكو ولا تستنيكو ولا تعلمو زبوبكم الكسل تشاو يا درايق نيككن أحسن من معرفتكن

  44. أخس على اللى نايك روحه شيخ وهو أحقر خلق الله راهو كان تفهمو فالدين راهوو أحنا أحسن ناس فالعالك يا منافقين وكدابين الله يلعن أمكم القحبه يا الللى مربيين اللحيه وتكحلو فى بنات الناس علينا شيوخ وأنتم أسفل السفله

  45. j aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiime beaucoup ca wllah……………..!

  46. و الله نصائح صح من الاخير
    خصوص نصيحة رقم 7

  47. كرا شكرا على موضوع لانه مهم , لاأن الزواج يبدأ بالحب و ينجح به , و كثير من شباب ليس لديهم وعي ثقافي و الإسلام دين يسر و ليس عسر و تطرف و كلنا مسلمين , لأن زواج بفتاة تحبها ينجح دائما

  48. مشكوووووووووووووووووور حدااااااااااااااااااا
    بس انا لسه ما طبقت

  49. شكراً الك
    بس اذا في شب بالنص
    كيف بحسن زيحو عن الطريق

  50. شكرا على الموضوع

  51. موصوع جميل لعديمي الخبرة .لكن أقول لك اتق الله في نفسك هل ترضى هذا في أختــــــــــــــــــك أو أحد أقربائك…………..

  52. ممتاز حلو مميز


أضف تعليق

المدونة لدى وردبرس.كوم. | The Pool Theme.
المدخلات و تعليقات feeds.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

